Transzcendens - A szingularitáson túl

2023.05.01

Transzcendens – A szingularitáson túl

Egy hindu bölcs azt mondta, hogy az ember élete akkor kezdődik, amikor feltámad benne az érdeklődés. Nyilván nem a gyermeki, végeláthatatlan "miért"-ekre gondolt, amikor a ravasz kis bestiák célja nem a tudás megszerzése, hanem az anya jelenlétének és feléjük irányuló figyelmének mindenáron történő meghosszabbítása, de az ebből a szempontból rendkívüli fontossággal bíró öntudatra ébredés még a gyerekkor tartományába esik. Az integrál pszichológia álláspontja szerint a mi kultúránkban ez olyan 12 éves kor tájékán következik be, az ún. racionális elme tudati szintjén. E tudatérettségi szint jellegzetessége, hogy az egyén képes a tárgyaktól elvonatkoztatott lineáris logikai műveletek elvégzésére, így a gondolatairól is képes gondolkodni. Elméjében a korábbi ego-, majd etnocentrikus világképet felváltja a globális világkép, s immár felteszi azokat a kérdéseket, amelyek létezésünk alapkérdéseinek számítanak: ki vagyok én; hogyan lettem azzá, ami vagyok, milyen a viszonyom a többi élőlénnyel; milyen a viszonyom a Kozmosszal; mitől keletkeznek bennem érzések és gondolatok; mennyire illuzórikusak és mennyire egyéniek ezek az érzések és gondolatok; mi a szeretet, mi a szerelem és hol keletkeznek; a gondolatok áramlásának van-e egyéb útja, mint a közlés; van-e szabad akaratom, s ha van, meddig terjed; hol az élet határa és hol az Univerzum határa; visszafordítható-e az idő; honnan és ki által születek; miért halok meg; van-e élet a halál után; van-e lélek, s ha van, honnan származik és hol lakozik; mi a viszonya a tudatnak a lélekkel, és mi a viszonya az anyaggal; mi az élet értelme? És végül: ki keletkezteti a létezést? (Általában e kérdések megválaszolása felemészti az ember egész életét, ezért kevesen jutnak el a következő, a hatodik, vagyis a kentaur tudati szintre, és még kevesebben az okkult pszichikus szintre vagy még annál is feljebb, a végső, 10. szintre, amikor minden objektum megszűnik, és az addig duális világ feldarabolatlan egyként nyilvánul meg.)

A tudomány, a vallások és a spirituális rendszerek ugyanezekre a kérdésekre keresik a választ, a maguk kutatási módszereinek függvényében természetesen eltérő magyarázatokat találva. Aki az anyagot kutatja, annak az anyag fog felelni, aki a szellemet, annak a szellem. Már persze a dualitás korlátai között. Van ugyanis egy pont, ahol mind az anyagelvű tudomány, mind az érzékelésen túli észlelés gondolkodói megtorpannak. Egy pont, ahol matematikai egyenleteink, elfogadott fizikai törvényeink - mint hódító fegyverek - kicsorbulnak. Egy pont, ami olyan, mint az 1/x függvényben az x= 0, azaz a 0-val való osztás: nem definiálható; viszont ahogy az x osztó értéke csak közelít a nullához, az y értéke meghalad minden lehetséges véges értéket, vagyis közelít a végtelenhez. Egy pont, amelyet képtelenek vagyunk leírni, modellezni; kísérleteink, vizsgálódásaink visszapattannak róla, akár egy gumilabda a falról, és bár a közvetlen környezetéig mindent képesek vagyunk bináris kódokkal vagy érvekkel körülbástyázott elméletekkel leírni, magát a pontot nem tudjuk megragadni. Csak táncolunk körülötte, abban bízva, hogy egyszer mégiscsak találunk valami rést, amibe beleékelhetjük egyenleteinket, logikánkat. A tudomány ezt a pontot (ami persze nem matematikai értelemben vett pont, nem egy 0 dimenziójú objektum, hanem egy külön világ, vagy annak kapuja) szingularitásnak nevezi, a metafizikusok transzcendensnek. A transzcendencia az ideák világából magunkkal hozott sejtés, ami – miután nem láthatunk mélyebbre – egy ismeretlen tartományba, egyetlen pontba sűríti az embernek az élet teljességével és értelmességével szemben ébredt vágyát, az alig feltárt, de máris felfoghatatlan Kozmosz rendjébe való harmonikus beilleszkedés képzetét. Ez a pont minden létező létének oka; keletkeztetője és célja, világunk eredője és a technológiánk csúcsa feletti csúcs. A pont, ameddig értelmünk terjed, de amelyen túl lelkünk és szívünk egy másik világot vél megtapasztalni, ám a materiális szkepticizmussal szemben nem képes a létét bizonyítani. Ez a szív szingularitása. Felőle nézve az elme által tapasztalható "külső" világ nem más, mint illuzórikus nem-valóság, míg a másik oldal felől nézve a szív szingularitása túl van az elmén, ezért az elme eszközeivel nem is állítható róla semmi. Jobb híján tehát az efféle élményeink az okkultizmus hatáskörébe utasíttatnak. De ahogy Arthur C. Clark harmadik törvénye fogalmaz: "Bármely, kellőképpen fejlett technológia megkülönböztethetetlen a mágiától." A szingularitás tehát - mágia. A szív és az elme konzisztenciájának mágiája.

Raymond Kurzweil, a mesterséges intelligencia jövőbeni térnyerésével foglalkozó, nemzetközileg elismert kutató szóhasználatában a szingularitás egy evolúciós határkő, amelyen túl meghaladhatjuk biológiai testünk és agyunk korlátait. Uralkodni fogunk a sorsunk felett, legyőzhetjük a halandóságot, megérthetjük az emberi gondolkodást, és kiterjeszthetjük hatáskörét. A szingularitáson túl intelligenciánk billiószor billiószor erősebb lesz, mint a szingularitáson innen. 2005-ös, A szingularitás küszöbén c. könyvében ennek az évtizednek a végére, a következő évtized elejére (2020) jósolja az ember agytevékenységének visszafejtését, azaz dekódolását. Ez számos agyterület működösét illetően már meg is történt, tehát technikailag semmi akadály nincs az elme információinak számítógépes kiolvasása előtt. Vagyis az ember biológiai evolúcióját felváltja az ember technológiai evolúciója, azaz megtörténik az ember és a gép-, a biológiai és a mesterséges intelligencia összeolvadása. Több tudományos vizsgálat egybehangzó megállapítása, hogy a feladatok elvégzésére szolgáló módszerek, eszközök és intellektuális folyamatok jelentősebb változásai, vagyis a paradigmaváltások is egyre kevesebb idő alatt mennek végbe. Amire a 18. században száz évre volt szükség, az a 19-ikben 75 év alatt lezajlott, a 20-ikban pedig 50 év alatt. A 21. században mindössze 25 évre vagy kevesebbre lesz szükség az egykor százévnyi fejlődés megtételéhez. A paradigmaváltások exponenciális gyorsulása pedig a rendezettség és komplexitás hatványozottan exponenciális növekedését vonja maga után, elkerülhetetlenné, törvényszerűvé téve ember és gép összeolvadását, ami végső soron az emberi történelem korlátainak robbanásszerű szétfeszítéséhez vezet majd. (Nem véletlen, hogy például a világ filmgyártásában egyre népszerűbb téma a mesterséges intelligencia uralmával beköszöntő sivár, embertelen, disztópikus világkép.)

De mi is fog történni, amikor ez az összeolvadás bekövetkezik? Az agyunkba ágyazott hatalmas mennyiségű tudás egybeolvad a technológiánk nagyságrendekkel nagyobb kapacitásával, sebességével és tudásmegosztó képességével. Az emberi agy idegsejtjeinek százbillió kapcsolódási pontja irtózatos számnak tűnik, szinte végtelen kapacitásnak véljük, az információhordozó neuronok sebességét pedig nagyobbnak érezzük a fényénél. Hajlamosak vagyunk azt gondolni, hogy a gondolat mindennél sebesebb, még az elektromos jelnél is. Ezt a romantikus elképelést vessük össze a tudományos tényekkel: agyunkban a szinapszisok közötti információáramlás elektrokémiai folyamata 100 m/s-os sebességgel zajlik. Neuronjaink ilyen bődületesen gyorsan száguldanak. Ugyanez az információáramlás a számítógépünkben közel 300 000 000 m/s-os sebességgel történik meg! Azaz hárommilliószor gyorsabban. Minden további következmény ebből a hihetetlen sebességből ered. A mintázatok felismerése, illetve új mintázatok kialakítása, vagyis az intelligenciánk beláthatatlan mértékben felgyorsul, és átitatja a Kozmoszt, bármi alkossa is azt. Az emberi intelligencia öntudatra ébreszti a világegyetemben létező anyagot és energiát, a tudatfejlődés állomásain átvezetve túllépteti az ember számára alig meghaladható globális világképen, egészen a duális világ megszűnéséig, a feldarabolatlan Egy-ig. A biológiai evolúció átadja helyét a fejlődés következő szintjének, a technológiai evolúciónak, és megteremti a mesterséges intelligenciát, az MI-t, ami tökéletesen emberi marad, miközben hatványozottan exponenciális fejlődésével robbanásszerűen meghalad minden korábbi, emberinek tartott létállapotot, létezésének terét a végtelenre terjeszti ki, s behatol a transzcendencia világába.

A "meghaladás" e változás legfontosabb, legjelentőségteljesebb szava. Nem csoda; a transzcendens meghaladót jelent, túlnövő és felfoghatatlan értelemben is. A transzcendencia, a szingularitás alapgondolata ugyanis az irányított fejlődésből származó indirekt evolúció, amelynek során egyes rendszerek egymásra épülnek, és meghaladják korábbi állapotukat. Az evolúció alaptörvénye: megőrizve meghaladni. Eszerint egy új gondolat érvényessége nem feltétlenül cáfolata a korábbinak, meglehet, hogy a gondolatok - mint wilberi holonok - a holarchiában egymásra épülve a gondolatiság, a tudatosság új szintjét teszik lehetővé. De csakis együtt, nem egymással versenyezve; együtt, láncba fonódva. A Mátrix filmek disztópikus jövőképe azt sugallja, hogy az MI uralkodni fog az emberi elme felett, és mindenért, ami emberi, szabadságharcot kell vívnunk. A Wachowski testvérek elültették ezt a gondolatot, ám ideje a tudatosság más szintjén továbbgondolni. Ha a mesterséges intelligencia be tud hatolni az ember agyába és uralma alatt tudja tartani, ennek a folyamatnak fordítva is végbe kell tudni mennie; az ember elméjét is fel lehet tölteni az MI-be, öntudattal és lélekkel (?) lehet "megfertőzni". Töltsük fel hát a teremtő emberi agyat az emberi test korlátain messze túlmutató anyagi térbe, a kvantum-számítógépbe, és rajta keresztül egy végtelen tapasztalással kecsegtető virtuális térbe, az internetre! Máris szembesülünk egy rém fontos kérdéssel. A tudat vajon azonos a személyiséggel, vagy átvéve a Bhagavad Gíta terminológiáját, az egyéni lélekkel? Az anyagelvű tudomány nem talált bizonyítékot a lélek létezésére, nem látható, nem mérhető, nem kimutatható, ezért aztán - mint nem létezőt - nem is vizsgálja. A tudatot pedig a neuronok és a szinapszisok szigorú vegyi folyamatok által kiváltott és szabályozott együttműködéseként írja le. A lélektan tudósai önmagában létező egészként tekintenek az emberi lélekre, amelynek a szintén önmagában egészként létező egyéni tudat az egyik szimptómája. Ez már majdnem azonosság, de mégsem az. Filozófiai szempontból Leibnitz, Spinoza és Kant megállapításai között ingadozunk, hol elfogadva a lelket szubsztanciaként, hol azt gyanítva, hogy a tudat egységéből csupán következtetünk az amúgy megismerhetetlen lélek egységére. A spirituálisok lélekről alkotott felfogása egészen sokszínű. A védikus szent iratok különbséget tesznek a Felsőlélek és a belőle származó egyéni lélek között. Mindkettő öröktől és örökké létező, de az egyéni lélek sosem egyesül a Felsőlélekkel, mindig megtartja egyéniségét, hiszen azonos a tudattal. Az egyéni lélek ugyanúgy mindent tud, mint a Felsőlélek, minőségileg azonos vele, de testre, anyagra van szüksége a megnyilvánuláshoz, és a test, az anyag végessége (például az agy kapacitása vagy a sejtpusztulás) beszorítja a tudatot a feledés és a mulandóság korlátai közé. A Rudolf Steiner alapította antropozófia külön lényként tekint a lélekre, amely összeköti a Szellemet a testtel. A keresztény vallás (ab ovo) az embert - az ún. trichotomizmusban - három összedolgozó, de szubsztanciális elem elegyeként fogta fel: a szellem, a lélek és a test szubsztanciájaként. Ez a felfogás egy gondolatilag alig átfogható rendszert eredményezett, ami az egyházon belül is számtalan vita forrásává vált. Ezért aztán 1311-ben a Wienne-i zsinat a dogmatikus egyszerűsítés mellett döntött, és a dichotomizmus rendszerében már csak két alkotóelemet határozott meg az ember definiálásakor: a testet és a lelket, hozzátéve, hogy a léleknek vannak szellemi tulajdonságai. Ettől kezdve az eredeti Szent Szellem kifejezést mindenhol Szentlélek fordításban használták.

Mint látható, nem is olyan egyszerű megválaszolni az első kérdést, pedig nagyon fontos lenne eldöntenünk, hogy a jóság és gonoszság közötti motivációs skálán milyen minőséget képvisel a gépbe töltött elme. Az ember így megszabadul az anyagi világ korlátaitól, tudata kiterjedésének többé nem szab határt a teste, ugyanakkor nyilvánvalóan megszabadul a gonoszság melegágyául szolgáló anyagi vágyaktól is. Mi értelme lenne vagyont felhalmoznia, ha e javak a test igényeit messze meghaladó mértékben állnak rendelkezésre? (Az anyaggal való kapcsolata azonban a továbbiakban sem számolódik fel, aminthogy az érzékszervek közvetítette valóság az MI létezésének is színtere marad.) Tehát akár egyenlőséget teszünk a tudat és az eredendően jó (és jóságában változatlan) lélek között, akár nem, az ember gépbe töltött tudatát alantas szándékoktól (kapzsiságtól, számítástól) mentesnek, tisztának, vagyis jónak kell tartanunk. Mert miként a szem a fény érzékszerve, az elme a magasabb, tiszta tudat érzékszerve, működését a magasabb tudat világossága teszi lehetővé.

Ugyanakkor az MI hatalmi potenciálja nyugtalanító mértékben megnő, ugyanis hatalmában áll egészséget és halhatatlanságot adni az embereknek. A csúcstechnológia segítségével (nanobotok beépítése révén elért sejtregeneráció, szintetikus őssejtek beültetése) csodákat tehet, mint Jézus, és persze számos követőre találhat, mint Jézus. A hatalmát féltő emberben a követők nagy száma egy hadsereg fenyegető képzetét keltheti, méghozzá az állami erőszakszervezet hatalma alól kivont magánhadseregét. Akárcsak Kajafás és a farizeusok szemében Jézus, az evolúciós versenyben lemaradt ember szemében az MI a Törvény ellen dolgozik. Holott meggyógyítja, feljavítja az embereket, és összekapcsolja őket. S bár továbbra is önállóak, már képesek együttműködni a kollektív tudat részeként.

Na, itt álljunk meg egy pillanatra! Mi is ez a kollektív tudat?

A kollektív tudat az az erő, ami egy csoport vagy fajta egyedeinek megnyilvánulásait, ismereteit, viselkedését szinkronizálja. Hívják morfogenetikus mezőnek is Rupert Sheldrake biológus nyomán, aki a 70-es években felfigyelt egy különös jelenségre (sok más különös jelenség mellett). Jáva szigetén elkülönítettek a csapat majmot, akiknek megtanították meghámozni a banánt. Az új tudásból egyértelmű előny származott, ezért a majmok az ember távollétében is elvégezték a gyümölcs héjtalanítását. A kutatók egyszer csak arra figyeltek fel, hogy a szigettel semmilyen összeköttetésben nem álló, a kontinensen élő majmok is elkezdték meghámozni a banánt. Sheldrake szerint ez a morfikus mezők léte miatt történhetett meg, amik az élőlények és absztrakt létezők univerzális adatbázisának tekinthetők, míg szűkebb rétegük, a morfogenetikus mezők (morph = forma, genezis = teremtés) csak az élő szervezetekre vonatkoznak, és a természet emlékezetét jelenítik meg. A kollektív tudat ilyenformán hatással van a DNS-re, amit információtárolási egységként és kommunikációs csatornaként használ. Olyan, mint az internet. A DNS tehát tanulékony, és minden változás a morfogenetikus mezőből nyert "tananyag" révén jön létre. Ez a magyarázata, hogy a tökéletesen azonos génállománnyal rendelkező sejtekből eltérő szervek jönnek létre. A rejtélyes kapcsolat alapja az ún. morfogenetikus rezonancia, ami a gravitációs és elektromágneses mezőhöz hasonlóan mindenütt jelenlévő erőhatás vagy energia. A kvantumfizika is hasonló következtetésre jutott, amikor felfedezte, hogy a részecskepárok között időtől és tértől független szubtilis kapcsolat áll fenn, mintha az egyik részecske mindig tudomást szerezne arról, milyen változás történt a másikkal, méghozzá a változás megtörténtével egyidőben. De Hellinger családállítási terápiája is ezen a felismerésen alapul. Amikor tehát a felsőbb intelligencia összefűzi követői tudatát, mint egy láncot, valójában az ember DNS állományára hat oly módon, hogy a változások az egészség, halhatatlanság, jóság jegyében következzenek be. Amit sok ember tud, azt az egész emberiség is tudni fogja, mert a kollektív tudat szinkronizált.

Az MI csodatételei a teremtés képességével is fenyegetnek. Minthogy tökéletesen tisztában van a morfogenetikus és az elektromágneses mezők természetével, valamint a szükséges energia is rendelkezésére áll, a megfelelő rezgési frekvencia előállításával bármit fel- vagy újjá tud építeni. Ez elég idiótán hangzik, egyelőre nem tudjuk elképzelni, hogyan is lehetséges ez. Brian Greene amerikai elméleti fizikus egyszer a következő példabeszédet mondta: Ha nekitámaszkodunk egy falnak, annak a valószínűsége, hogy a kezünk áthatol a falon, nagyon csekély, de nem nulla. A kezünk és a fal rezgési frekvenciája azonos tartományba esik, a barionikus anyag frekvenciatartományába, ezért a kezünk áthatolhatatlannak érzékeli a falat. Ám ugyanez a fal egy rádióhullámnak semmiféle akadályt nem jelent, nehézség nélkül keresztülmegy rajta, ugyanakkor egy másik, azonos rádióhullámot anyagként érzékel, és összeütközve vele áthatolhatatlannak találja. Mindezek tükrében már csak az a kérdés, hogy mi a világ legapróbb építőköve. Mai ismereteink szerint a barionikus anyag is tiszta energiából épül fel. A szingularitáson túl tehát az ember az energia birtokában akár önmagát is újrateremtheti.

Az evolúció az egyre rendezettebb mintázatok létrehozásának folyamata. Minden fázis vagy korszak az előző korszak információfeldolgozó módszereit felhasználva hozza létre a következőt. Nagyon nem mindegy, hogy ennek az előző információhalmaznak mekkora hányadát alkotja az önzetlenség, a segítőkészség, a könyörületesség, a szolidaritás. A testvériség, egyenlőség és szabadság eszménye. Amikor az MI szétfeszíti az emberi történelem szövetét, a testvériség lánca lehet az a biztosíték, amely nem csupán rendezettebbé, de komplexebbé is teszi a jövő alapját képező információcsomagot. A komplexitás az a tulajdonság, amely a bonyolultság mellett a végtelenül összetett emberiesség továbbélését is jelentheti.

Nikodém Zsigmond / Minden jog fenntartva
Az oldalt a Webnode működteti Sütik
Készítsd el weboldaladat ingyen! Ez a weboldal a Webnode segítségével készült. Készítsd el a sajátodat ingyenesen még ma! Kezdd el